Σκορπίζοντας γέλιο και ειρωνεία στο Διαδίκτυο


Το gif ή Graphics Interchange Format είναι παντού στο Διαδίκτυο.

Επεξεργασμένα στιγμιότυπα από ταινίες ή τηλεοπτικές σειρές, πολιτικά πρόσωπα, ηθοποιοί και καλλιτέχνες παρελαύνουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τη μορφή σύντομων επαναλαμβανόμενων animation χαρίζοντας πολλές στιγμές γέλιου. Τα gifs είναι εύκολα στη χρήση, «ελαφριά» και ανεξάντλητα, με χιούμορ και σαρκασμό.

Ωστόσο, το gif δεν είναι απότοκο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης –το Facebook υιοθέτησε τα gifs μόλις το 2015– αλλά παιδί των πρώτων υπολογιστών και του Διαδικτύου, καθώς φέτος κλείνει τα 30 του χρόνια. O προγραμματιστής Στιβ Ουιλιχάιτ έγραψε τον κώδικα του νέου φορμάτ όταν δούλευε για την αμερικάνικη εταιρεία πληροφορικής CompuServe το 1987, αναζητώντας έναν τρόπο να φορτώνει εύκολα και γρήγορα έγχρωμες εικόνες στις «αρχαίες» ιστοσελίδες της εταιρείας που παρείχε τις πρώτες υπηρεσίες Διαδικτύου με πολύ αργές –για τα σημερινά δεδομένα– συνδέσεις. Οι εικόνες gif διατηρούσαν ένα ποσοστό των χρωμάτων τους για να είναι πιο εύκολες στη χρήση και γι’ αυτό ακόμη και σήμερα τα gifs δεν φημίζονται για την ευκρίνειά τους, αλλά κυρίως για την ευελιξία τους. Οταν αργότερα προστέθηκε η δυνατότητα του animation, τα gifs σάρωσαν τις νέες ιστοσελίδες του ’90. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν τα σήματα «Under Construction – Υπό Κατασκευή» που αναβόσβηναν στα «νεότευκτα» σάιτ.

Το 2012, το gif αναδείχθηκε η λέξη της χρονιάς στις ετήσιες λίστες του Oxford Dictionary USA και την επόμενη χρονιά ιδρύθηκε η εταιρεία Giphy, μία από τις πιο γνωστές πλατφόρμες αναζήτησης, παραγωγής και δημιουργίας gifs κατευθείαν από τους χρήστες. Μεγάλη διάδοση γνωρίζουν τα λεγόμενα reaction gifs, που εκφράζουν συναισθήματα και αντιδράσεις χωρίς πολλά λόγια, αλλά με εικόνες και τα οποία ανεβάζουμε είτε για ένα «χρόνια πολλά» είτε για να σχολιάσουμε ένα πολιτικό γεγονός. Μια αναζήτηση με λέξεις-κλειδιά τα greek politics βγάζει πάνω από 10.000 αποτελέσματα στο giphy.

Πάντως, για μια εποχή που λατρεύει τις εικόνες και την ταχύτητα και χρησιμοποιεί λιγότερες λέξεις στην καθημερινή της επικοινωνία, τα gifs αποδεικνύονται ιδιαίτερα εύγλωττα για όσα θέλουμε και δεν θέλουμε να πούμε.